Verre enn verst, verre enn Veum

Da jeg var en søt, (liten?) tenåring og tilbragte dagene Fredrikstad/Moss/Sarpsborg-området hørte jeg mye rart om Østfolds psykiatriske sykehus, mer kjent som Veum. Veum var mer enn et navn, det var et uttrykk, en trussel og et nifst sted klippet ut av noen tilfeldige Stephen King-romaner. Blant mine mer psykisk ustabile venner gikk rådene i gaten:

“Kutt deg et sted ingen ser det, ellers havner du på Veum.” “Skal du ta livet av deg, bør du gjøre det effektivt, ellers havner du på Veum.”

Første gang jeg besøkte noen venner der, ble jeg sjokkert. Over hvor truende selve bygget så ut; det tronet som en gammel herregård på et jorde fullt av natt og tåke, langt fra folk, og over hvordan pleierne oppførte seg. At vennene mine endte med verre spiseforstyrrelser enn da de kom, at de slo ned pleiere med stolen sin og generelt sett snakket om oppholdet der som andre snakker om helvetesuka i millitære, virket ikke mystisk på meg etter at de hadde hatt et par uker på Fredrikstads svar på Gjøkeredet.

Da jeg ble innlagt på psykiatrisk i Oslo, var jeg sikker på at all psykiatri var som Veum. Jeg var livredd, jeg var konstant på vakt. Til mitt sjokk var alt lyst, hyggelig, varmt, trygt og jeg kunne slappe av og være syk for første gang på lenge. At folk hadde snakket så mye stygt om psykiatrien! Jeg hadde det jo som plommen i egget der jeg satt og laget perlekjeder og fikk prate med en psykolog hver dag!

Forrige lørdag var jeg innlagt på Veum et døgn etter å ha klikket i Fredrikstad istedenfor hjemme. Siden jeg nå har erfaring fra andre (p)sykehus, er det lett å sammenligne. Konklusjonen? På en skala fra én til ti er Veum Helt Jævlig.

La oss oppsummere de verste overtrampene jeg opplevde på et døgn, hvor vi begynner med de mest trivielle tingene og fortsetter til de store og skjellsettende hendelsene.

Mine Veum-observasjoner:

  • Det var én bok der. En Allistar McLean-bok med ekstra stor skrift. Sjakkspillet manglet tårn og hester. Noe mer adspredelse utover dette og Fredrikstad Blad fantes ikke. Ikke en gang en TV eller et fotballspill. Folk hang i dagligstuen som tenåringer henger på kiosken. Åh, så sunt å ikke distrahere pasientene, men la dem grave seg ned i vonde følelser :S
  • Maten. Jeg spiser ikke sukker, og på mitt sedvanlige sykehus skriver de bare “diabetiker” ved siden av navnet mitt, så får jeg sukkerfri mat uten problemer. Djizz, jeg får sukkerfri sjokoladepudding og andre mirakler. Veum hadde brødskiver med syltetøy og Hapå, samt varme hveteboller til lunsj. Jeg spurte Oliver Twist-pent om annen mat og sykepleieren så uforstående på meg: “Ikke bollær? Nå janglær’u med meg! Klart du kan spise bollær!” Det tok et par sekunder før jeg skjønte at hun faktisk ikke trodde meg og behandlet sukkerintoleransen min som en sær vrangforestilling, eller at jeg var en femåring som ikke likte søtt.
  • Selvmordssikkerhet. Ja, jeg er vant til hvite rom med rød alarmknapp, der det ikke finnes glass eller mulighet til å skade seg selv på annet vis. Jeg er vant til at speil bare er polert metall så ingen kan knuse dem. Da jeg kom inn på Veum var jeg over middels suicidal, og ble parkert der av bekymrede slekninger som var redd for at de ikke ville passe godt nok på meg. Jeg ble litt overrasket over at akuttavdelingen deres hadde små, knusbare Ikea-speil, at jeg fikk gå på do alene og at det var vanlige lyspærer, klare til å knuses, overalt. Jeg ble målløs da jeg skjønte at sikkerheten bestod i at en pleier med securitas-kurs skulle sitte siden av sengen min og se på meg mens jeg sov. Jeg ble flau da samme pleier sovnet som en stein etter fem minutter og snorket som et treskeverk mens jeg rolig snek meg ut og inn av rommet for å finne vann og tannkrem. Hadde jeg vært en teskje galere enn jeg er, ville jeg helt fint å ta livet av meg den natten.
  • Jeg ble aldri trodd. Jeg fikk en samtale med psykiater dagen derpå som mest av alt minnet om et politiavhør. Jeg forsøkte stammende å forklare hva jeg jobbet med om dagen da han spurte meg, og oppsummerte bokprosjektet og tidsfristene våre med en setning. Han satte øynene i meg og sa på klingende østlandsk: “Den boka er vel bare noe du finner på, hva? Du blir jo ikke utgitt, du bare fantaserer.” Svimmel og fortvilet gav jeg han nummer til redaktøren min, til medforfatter, til mannen og til svigerforeldrene mine. Av alle vrangforestillinger jeg noensinne skulle ha pådratt meg er ikke “Jenter som kommer” en av dem.
  • Ingen fysisk omsorg. Jeg kom inn full av kutt over hele meg, og selv om de kledde av meg og kroppsvisiterte meg, fikk jeg ikke så mye som et plaster. (Ja, jeg tryglet dem om en kvinnelig pleier til å være med på undersøkelsen. Ja, de ignorerte meg fullstendig, holdt meg fast og dro av meg klærne. Ja, det trigget alle voldtektsminner jeg har.) Det beste var at da jeg kom hjem igjen, var kuttene svarte av betennelse og trengte nødhjelp. Dessuten stjal de skolissene mine, og jeg fikk dem ikke igjen da jeg dro. Henge seg i skolisser var et mulig scenario, dø av blodforgiftning var en mye mer subtil måte å gjøre det på. Jeg vet ikke om det var ignoranse eller et vennligsinnet forsøk på aktiv dødshjelp for suicidale tilfeller, men min sykepleier-svigermor fikk spader av at de ikke hadde renset kuttene en gang.
  • Ingen rutiner for hygiene. Da jeg ble tatt i mot på natten, satt vi rundt et bord og hadde inntakssamtale. På dette tidspunktet ble jeg bedt om å ta av meg luen jeg hadde på mitt skamklipte hode, og jeg drysset som et juletre i januar. Hele bordet ble dekket av små, nyklipte hår og rommet minnet mest av alt om en frisørsalong gone bad. Da jeg ble skrevet ut over et døgn senere, satt vi rundt samme bordet. Og vet dere hva? Det var fremdeles like dekket av hår. Når ingen hadde fjernet så tydelig skitt, tør jeg ikke tenke på hvordan rutinene er ellers på huset. Jeg så ikke noe vaskepersonale mens jeg var der, og heller ingen pleiere som ryddet.

Helt ærlig: Jeg håper noen Veumansatte leser dette innlegget. Sykehuset deres er under enhver kritikk, og jeg skriver ikke denne anmeldelsen som en matspaltist som frivillig oppsøker en crappy restaurant, jeg var føkkings tvangsinnlagt hos dere. Ganske absurd å bli begjært tvangsinnlagt når man følger med frivillig, men jeg skjønner dere ikke er så nøye på ordlyden i loven for tvungen psykisk helsevern. Og ja, jeg har lest den.

Til alle østfoldinger med psykiske problemer: Flytt til en annen by før dere begynner å klikke. Prøv å ta livet av dere i Oslo, eller et annet sted langt hjemmefra der du i det minste får mat og plaster på sykehuset. Jeg ble sykere, reddere og enda mer fortvilet av et døgn i det (pun intended) galehuset Veum faktisk er. Jeg grøsser ved tanken på folk som må tilbringe langtidsopphold der.

50 Responses to “Verre enn verst, verre enn Veum”

  1. on 03 Jun 2008 at 14:22 tb

    Jeg synes at noen, og kanskje til og med du sjøl, snarest skulle sende en link til/kopi av dette både til Sykehuset Østfold (og til pasientombudet i Østfold; ostfold@pasientombudet.no), og til Helse Sør-Øst (helseregionen) + kanskje til noen utvalgte medier. Synes det skal bli støy om slikt.

  2. on 03 Jun 2008 at 14:23 Sjave

    Dette er helt vilt, har man ikke noen form for uavhenig vurdering av institusjonskvalitet?

    Sjave’s last blog post..Reprimande

  3. on 03 Jun 2008 at 14:36 delirium~

    Føkk.
    Det er noe av det sykeste. Noensinne.

    Jeg blir så provosert at hjernen min bare snurrer rundt i ring rundt seg selv.

    Holder med tb her. Har du eller mannen din noe ekstra overskudd: sendt på mail til pasientombudet i det minste. Og Helsedepartementet. Det burde bli furore av dette, desverre blir jo sånt ofte bare tiet i hjel da de færreste psykiatriske pasienter har overskudd nok til å begynne å lage oppstuss…

    delirium~’s last blog post..Bøker Galore

  4. on 03 Jun 2008 at 14:43 tb

    Hvis ingen andre gjør det, tror jeg sannelig at jeg vil gjøre det. Med kopi til media? Dette kan ikke passere uten bråk.

  5. on 03 Jun 2008 at 14:49 Sif

    Jeg er sikker på at om noen klarer å ta det første skrittet - og si fra - så får klagen massiv støtte. Jeg har flere venner som er kommet sykere ut fra Veum enn det de var da de kom inn..

  6. on 03 Jun 2008 at 14:52 Håvard Pedersen

    Huff, dette håper jeg virkelig blir tatt videre… Jeg trodde virkelig ikke at fantes så dårlige forhold på slike institusjoner i Norge.

    Aviser har jo “anonyme” restaurantkritikere som tester restauranter. Vi trenger tydeligvis en lignende ordning for helse & omsorgs-sektoren i Norge!

    Håvard Pedersen’s last blog post..Hvordan få sider som ser bra ut, overalt

  7. on 03 Jun 2008 at 15:19 tb

    … jeg venter på lov. Men dette må jo følges opp…

  8. on 03 Jun 2008 at 16:39 Thomas Misund

    +1 for å tipse presse og sykehus. På Virrvarrs premisser, sjølsagt.

    Thomas Misund’s last blog post..Bak streken

  9. on 03 Jun 2008 at 16:50 Kristin

    Dette er jo som tatt utfra en eller annen historie fra 50-tallet, hvor respekt for mennesket ikke fantes.

    Og dette er virkelighet i 2008(!). Jeg er enig med de andre, dette kan ikke bare gå stille i gangene. Noen med makt må få vite om dette.

    Kristin’s last blog post..The Legend of the Ice People

  10. on 03 Jun 2008 at 16:58 Heidi

    Om du har krefter til det, bor du absolutt si ifra om dette. Helt vilt, og utrolig destruktivt for pasientene. Jeg er sjokkert!

  11. on 03 Jun 2008 at 18:40 Pia

    Dette er noe av det verste jeg har lest på lenge. AT DET GÅR AN å ha det sånn i Norge i dag, landet vårt skal jo tross alt være et av de beste landene å bo i.

    Er det i orden om jeg tipser pressen om dette? Dette må da ut! Jeg er virkelig dypt sjokkert. Virkelig.

  12. on 03 Jun 2008 at 19:10 marthe glad

    Og her som jeg har trodd at alle historiene jeg har hørt om veum var etterlevninger fra 50 tallet.

    Det er sikkert ikke dumt å sende dem, avisa eller noe liknende denne lista. Om ikke annet i fall du skulle bli sjuk i fredrikstad en gang til.

    (evt sørge for at familien slenger deg i bilen og farter hele veien inn til oslo)

    marthe glad’s last blog post..Break

  13. on 03 Jun 2008 at 19:27 Undre

    Hjelpes!

    Hva er tankegangen med den slags terapi?

    “Nå skal vi skremme livskiten så grundig ut av deg at du ikke finner på å ha bruk for oss igjen”?

    Virrvarr, eller dere andre, klag, klag, klag! Jeg skjønner at dere er slitne nå, men på lang sikt tror jeg det kan gjøre godt å ha sagt i fra at man simpelthen ikke finner seg i å bli behandlet på denne måten.

  14. on 03 Jun 2008 at 19:51 virrvarr

    Hei alle sammen! Takk for kommentarer og innspill. Jeg driver og kvinner meg opp til å sende inn til pasientombudet, men jeg vil veldig gjerne at flere tipser.

    tb: Du har tillatelse. Og du vet du er best osv.

    Thomas: Presse? Hm. Mulig at Fredrikstad Blad kan være intressert. Eller VG, hva vet jeg.

    Generelt sett er jeg et sliteng dyr og ikke så flink til å følge opp noe som helst annet enn å få boken ferdig atm…

  15. on 03 Jun 2008 at 20:34 Lothiane

    Dette er forjævlig å lese, Virrvarr! Jeg ante ikke at det gikk an. Det kan umulig være lovlig slik de driver. Jeg har så vidt jobbet litt (praksis) innenfor psykiatrien, men det var på dagavdeling i Oslo så det blir jo ikke det samme. Ingenting som lignet dette der.

    Jeg får helt vondt inni meg når jeg leser. Selv om du ikke går i så mye detaljer så sier du nok til at jeg forstår du må ha hatt det forferdelig… og så blir du tatt imot på denne måten. Grusomt! Nedverdigende! :(

    Og den beskrivelsen av “undersøkelsen”… det går ikke an. Med så mange overgreps- og voldtektsutsatte som befinner seg innenfor psykiatrien bør de ha fått med seg at dette er den aller verste måten å oppføre seg på.

    Jeg er så sint på dine vegne! Håper dette kommer videre. Kanskje det kan forårsake en aldri så liten revolusjon på Veum? Håper det!

    Lothiane’s last blog post..Inni mitt hode


  16. [...] Norge, psykiatri You need to have flashplayer enabled to view this YouTube videoEn sang til Virrvarr, for jeg vet ikke hva annet mer jeg kan [...]

  17. on 03 Jun 2008 at 21:33 Hanne

    Kjære virrvarr, dette var forstemmenede og provoserende lesning. Jeg har også hørt en rekke skrekkhistorier om Veum, men jeg trodde de hørte fortiden til. :o(

    Hanne’s last blog post..Fashion by Lillesøster

  18. on 03 Jun 2008 at 22:30 Ragnhild

    Vi hadde akkurat om bruk av tvang i psykiatrien og menneskerettighetene på skolen i går, og flere av de tingene du nevner i posten din er dessverre ting som jeg kjenner igjen fra forelesningen - fordi det ble *advart* mot hvor lett det kan være å misbruke den makten man får som helsepersonell over mennesker som er innlagt med tvang, og sånn skal det *ikke* være!

    Jeg tror dessverre det er noen mennesker som arbeider på lukkede avdelinger som 1) har arbeidet der så lenge at de ikke ser hvordan de krenker andre mennesker, det er bare sånn de gjør jobben sin, og 2) har denne jobben av alle de feile grunnene og liker å ha skjebnen til andre mennesker i sin hule hånd.

    Det høres ut som flere ansatte i helsevesenet skulle lært mer om menneskerettighetene.

    Ragnhild’s last blog post..Ragnhild hører lydbok: Drageløperen

  19. on 03 Jun 2008 at 22:58 Maiken

    Herregud, at de i det hele tatt får holde på. Er det ingen som sjekker hva som foregår?

    Jeg sier meg enig i alt som er sagt her, si ifra! Til slutt er det noen som faktisk tar livet av seg fordi de ikke passer på. Eller dør av sårinfeksjoner.

    Maiken’s last blog post..Jeg har en plan

  20. on 03 Jun 2008 at 23:46 Rullerusk

    Dette høres jo helt jo helt forferdelig ut. Men jeg må si jeg er overrasket. For noen år siden var jeg støttekontakt for en jente som bodde på Veum og hadde vært der lenge. Jeg besøkte henne der flere ganger og fikk et veldig bra inntrykk av stedet og hun ga uttrykk for at hun trivdes. Så kanskje det ikke er like ille på alle avdelingene? (ikke at det hjelper deg altså)
    Hm, fikk ganske nylig vite at en venn av meg har vært innlagt på Veum i noen måneder og kommer til å bli der en stund til (pga selvmordsforsøk…). Tror jeg må ta en telefon til ham i morgen og spørre om oppholdet egentlig hjelper… For sånn behandling som du fikk går søren meg ikke an!

    Rullerusk’s last blog post..not even the rain has such small hands…

  21. on 03 Jun 2008 at 23:55 Undre

    Jeg merker jeg blir bare sintere og sintere her.

    Veum fortjener virkelig at en pasient biter tilbake etter en slik behandling. Det der hører intet sted hjemme. Det er jo helt objektive ting her også slik som det du nevner om speil og lyspærer som ikke engang handler om hvordan pasienten opplever ting og hvordan behandlerne opplever ting.

    Det står inne på sidene til pasientombudet at man kan henvende seg dit anonymt [her].

    Om du ikke har ork selv kan kanskje noen av dine nærmeste som kjenner detaljene ta en prat med pasientombudet?

    MEN … det viktigste nå er at du får det bedre, Virrvarr!

    Jeg håper du får jaget demonene på dør og kan nyte sommeren, strålende bokomtaler (som vi vet kommer) og nyplukkede jordbær!

  22. on 04 Jun 2008 at 00:54 Anathema

    Så grusomt! Stakkars jenta :-(

    Jeg er enig med dem som sier at du bør klage, men jeg skjønner at du har andre ting å tenke på.

    Men jeg håper at noen i familien din kan hjelpe deg med det eller gjøre det for deg.

    Vet ikke om det er noen oppmuntring, men for noen år siden stiftet jeg bekjentskap med pasientombudet i Akershus, og hun tok alle klagerne på alvor og var virkelig pasientenes kvinne. Hvis pasientombudet for Østfold er av samme kaliber, vil sikkert hun/han sette pris på å bli informert om dette. Sånn at andre kan få slippe.

    Anathema’s last blog post..Det er vanskelig å se inn i fremtiden når man sitter under en busk

  23. on 04 Jun 2008 at 00:57 Sorgenfri

    Husker godt barndommens skrekkhistorier om Veum.
    I en trygg liten boble har det vel aldri fallt meg inn at det kunne være like ille/verre i virkeligheten.
    Håper du klarer å legge det bak deg, og at kritikken din når rett par ører og øyne.

    Sorgenfri’s last blog post..Gordon going commando

  24. on 04 Jun 2008 at 10:39 Prinsesse Lea

    Fy faen.

    Prinsesse Lea’s last blog post..Pulings og by’n

  25. on 04 Jun 2008 at 12:23 frikke

    Hoderistende sitter jeg her og håper instendig at noen innenfor psykiatrien samt makten får lese dette.

    frikke’s last blog post..Motivasjonsdödaren

  26. on 04 Jun 2008 at 13:50 Kristin

    Et tips kan være å sende denne posten til Fylkeslegen i Oslo og Akershus i tillegg til de stedene som er nevnt. Jeg klarer ikke å forstå hvordan det må føles å bli behandlet på en slik måte og reagerer spesielt kraftig på at du ikke ble trodd om boken din, og på kroppsvisitasjonen på inntaket. Hvorfor trenger de i det hele tatt å gjennomføre kroppsvisitasjon når hele huset er stappfullt av måter å ta livet av seg selv på?

  27. on 04 Jun 2008 at 18:10 Cat

    *klem*

    Kjære vene, det er skremmende og veldig trist å høre at du måtte bli utsatt for en slik opplevelse. Jeg må bare støtte meg til de andre her som sier at jeg håper det på en eller annen måte går an å få sagt fra om det.

    Og at du klarer å “riste av deg” denne opplevelsen så det ikke blir sittende fast i deg. Og at får hjelp på en ordentlig måte når du trenger det.

    Du gjør en viktig innsats når du forteller om dine opplevelser, det er mange som får mer kunnskap og innsikt av å lese det du skriver om psykiatrien tror jeg!

    Lykke til med alt nå!! :-)
    Cat’s last blog post..Puppetrøbbel i Conan-land!

  28. on 04 Jun 2008 at 18:15 fr.martinsen

    Hei dere,

    jeg oppfatter vel at Virrvar ber oss om hjelp her, så i stedetfor å tipse om hvor hun kan henvende seg er det lurere at vi tipser.

    Jeg har tipset pasientombudet og fylkeslegen i Østfold.

    Så tips i vei?

    fr.martinsen’s last blog post..Venstre hjernehalvdel

  29. on 04 Jun 2008 at 18:35 Rystet | ~SerendipityCat~

    [...] dag har jeg lest Virrvarrs innlegg “Verre enn verst, verre enn Veum”, om tilstandene ved en Østfold psykiatriske sykehus sin akuttavdeling. Jeg skjønner ikke at det [...]

  30. on 04 Jun 2008 at 20:39 Frøken Aberlour

    DPS’en i Oslo er ikke alltid like bra den heller. Virker på meg som systemet er lagt opp til å plastre midlertidig, men aldri fikse ting skikkelig. Håper du får bedre oppfølging fremover og at om det skal klikkes flere ganger, så befinner du deg nærmere et sted hvor du føler deg trygg og ivaretatt :}

    Frøken Aberlour’s last blog post..hot town, summer in the city

  31. on 04 Jun 2008 at 22:45 Donpedro

    Dette var ille å lese. Det har sikkert ikke noe for seg, men jeg ville likevel vurdert å sendt dette til helseministeren, en avis eller annet.

  32. on 04 Jun 2008 at 23:27 Sigrun

    Jeg er - dessverre - ikke overrasket.
    Jeg har skrevet ned to av historiene i den nye boka til menneskerettsadvokat Gro Hillestad Thune på bloggen min: http://stomm-blog.blogspot.com/2008/05/psykiatri-og-menneskerettigheter.html

    Når jeg leser om at du ikke ble trodd mht bokprosjektet, så kommer jeg til å tenke på hva jeg leste om en forsker i bladet Psykisk helse nr. 2/2005. Bladet hadde intervju med en fagfilosof som i forbindelse med et doktorgradsarbeid hadde feltarbeid ved en psykiatrisk institusjon i Oslo. En kveld traff han en ny pleier ved avdelingen. Filosofen presenterte seg og fortalte hvorfor han var der. Pleieren trodde ham ikke, men mente han måtte være en pasient (jeg synes jeg hører pleieren: “Ja, alle her filosoferer”). Filosofen forteller at jo mer han snakket, jo mindre overbevist ble pleieren. Redningen ble at det kom forbi en pasient som kjente ham.

  33. on 05 Jun 2008 at 00:36 Avil

    Først blir eg uendeleg trist over at gode Virrvarr skulle oppleve dette, og opprørt og sint over at så mange andre også må gjere det.

    Og så tenker eg at det er jammen bra at ressurssterke og flinke folk også blir galedamer, for då blir ikkje slikt tidd ihjel.

    Eg heier på deg. Veldig.

    Avil’s last blog post..Ingenting å tilby

  34. on 05 Jun 2008 at 02:21 Sigrun

    Du får ikke lyst til å sende et debattinnlegg eller en kronikk til Aftenposten, da, Virrvarr - siden du er et skrivende menneske og siden avisa har en psykiatridebatt gående? Flere med pasienterfaring har gjort det.
    Når spesielle hensyn taler for det, gir de også innsender anledning til å være anonym i avisa.

    Sigrun’s last blog post..Psykiatriske krenkelser

  35. on 05 Jun 2008 at 09:43 ko

    Fy f***… Dette er ILLE! Dette inspirerer meg til å begynne å skrive om mine egen erfaringer med psykiatrien. Mange lever i den tro at sånt hører fortiden til, men det er faktisk ikke tilfelle. En vakker dag skal jeg bruke mine skriveevner til å gi ut en bok om teamet - og den blir SKUMMEL!

  36. on 05 Jun 2008 at 09:49 tb

    Har nå tipset noen aktuelle om innlegget ditt jeg også. Skader vel ikke om pasientombudet får flere tips. Og Sykeshuset Østfold sjøl, de bør vite at noen sier fra når de ikke gjør jobben sin. Hvis noen kjenner rett adresse i helseregionene (Helse Sør-Øst) så bør vel de også få et tips. Og presse/media, lokalt og nasjonalt.

    Støtter ellers forslaget om innlegg i Aftenposten; blogginnlegget kunne gå nesten rett inn til dem.

  37. on 05 Jun 2008 at 11:09 g

    Jeg har vært tvangsinnlagt/frivillig tvangsinnlagt på Ullevaal, Gaustad, i Førde og Reinsvold (nær Gjøvik), Lovisenberg, Calcutta. Min diagnose er manisk depressiv og jeg har hatt psykoser en 5-6 ganger i mitt liv. Jeg er nå 560 år gammel. Min erfaring er at pleierne er stort sett gode mennesker, mens legene noen ganger bestemmer overgrepssituasjoner, som tvangsreiming, unødig isolasjon og farlig medisinering.

    Ingen av mine erfaringer ligner virrvars, langt i fra, som sagt jeg har opplevt at de fleste menneskene rundt meg i disse situasjonene var gode.

    Det synes for meg som om Veums ansatte har et problem med sitt generelle syn på mennesker, og jeg vil støtte en etterforskning/granskning rundt Veums praksis. Jeg vil si ta det opp på høyeste politiske og helsepolitiske nivå, få skriving om dette i avisene. Det er godt å se at så mange bry seg for mennesker i nød.

    Gunnar

  38. on 05 Jun 2008 at 11:37 g

    vel 560 år blir jo litt mye, sorry, skrivefeilsdemononen slo til; jeg er 50 år gammel

    Gunnar

  39. on 05 Jun 2008 at 12:37 Tomas

    For en vill historie! Jeg anbefaler deg (alle, egentlig) å lese Skallagrigg av William Horwood, ei bok som gir et hjerteskjærende innblikk i hvor institusjoner som Veum kommer fra. Dette er ille, og det har vært enda verre!

    At det er så ille i dag, betyr vel at psykiatrien i Norge, eller i Østfold, har glemt å oppdatere seg på moderne behandlingsmetoder og moderne måter å være medmennesker på. Jeg foreslår at man stiller personalet opp nakne mot en vegg, og spyler dem med brannslanger inntil de forstår at det er vondt å bli flådd.

    Tomas’s last blog post..Suksessfull slanking!

  40. on 05 Jun 2008 at 14:04 Elmu

    Dette var skremmende å lese. Selv bodde jeg i Østfold så lenge jeg bodde i Norge, og har såklart hørt mange skrekkhistorier, men jeg har ikke engang klart å forestille meg at halvparten av de kunne vært sanne.

    Jeg ble også bekymret fordi én jeg kjenner befinner seg på Veum, men påstår at hun har det fint og trives forholdsvis godt - sett at hun er innlagt på en psykiatrisk institusjon.

    Nifst at det er mulig å drive sånn praksis i det hele tatt, og jeg sier meg enig i de som sier at dette ikke bør passere usett.

    Elmu’s last blog post..Tilbakeblikk om natten

  41. on 06 Jun 2008 at 00:09 Lin

    Jeg er nesten målløs. Dette er så til de grader imot alt jeg har lært om hvordan psykiatrien skal være at jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne.

    Jeg skrev en gang i tiden en fordypningsoppgave om etikk og tvang i psykiatrien. Der er det også noen avsnitt om loven og klagemulighet, dersom det er interessant. Jeg legger i alle fall igjen en lenke:
    http://www.fullthus.com/blogg/2008/04/hvordan-kan-sykepleieren-mote-det-etiske-dilemmaet-mellom-autonomi-og-paternalisme-i-sitt-arbeid-med-tvangsinnlagte-psykotiske-pasienter/#_Toc96739626

    Lin’s last blog post..Sjokkerende nyheter!

  42. on 07 Jun 2008 at 16:40 Kafonga

    Det er sjokkerende å lese slik om steder som skal hjelpe, og derfor helst bør være i god stand.

    Men jeg tror det blir galt å beskrive Veum som verre en verst. De jeg kjenner som har vært der, synes egentlig det er helt ålreit. Kanskje ikke så fryktelig mye å gjøre, men det er trygt. At det verste med Veum egentlig er å bli utskrevet. De mener det er bedre enn ingenting.
    Men de jeg kjenner, har ikke noe sammenligningsgrunnlag. Og det er vel det som gjør Veum ille. Det at det er verre enn andre steder.

    Men for all del, det bør klages. Om man fortjener hjlep, må den helst være god.

    Kafonga’s last blog post..Tøff i pyjamas

  43. on 08 Jun 2008 at 00:56 astrid

    Jeg blir helt målløs, og det meste er vel egentlig sagt. Håper det blir litt blest rundt det her nå, så kanskje det skjer noe!

    astrid’s last blog post..Jeg slikker på en Split mens jeg runder Mathiesen

  44. on 08 Jun 2008 at 19:00 Trips & Tics

    Du har min dypeste sympati, Virrvarr!! Det er fælt å lese dette, men helt klart nødvendig, og DÆVEN for et mot du har! Jeg er ikke av de mest fysiske mennesker, men jeg får sterkt behov for en klem selv etter dette, så du får en virtuell en av meg.

    Trips & Tics’s last blog post..Om å bo i blokk

  45. on 10 Jun 2008 at 14:48 VeumAnsatt

    Jeg føler absolutt med deg Virrvarr!
    Nå har det seg slik at jeg selv jobber på veum og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har behandlet noen på den måten du har blitt behandlet på. Jeg har heller aldri sett noen bli behandlet på denne måten. (Kanskje bare tilfeldigheter??) Det eneste jeg kan si, er at jeg møter hver eneste pasient med den respekten den personen fortjener, og prøver alt jeg kan for at den personen skal trives og få det bedre.

    Jeg kan nok ikke gi deg et svar på hvorfor du ble behandlet som du ble, men jeg kan si så mye som at det er mange som aldri skulle vært ansatt innen psykiatrien. Desverre er det pasienter dette går utover.

    Jeg håper virkelig at dette var et engangstilfelle, og jeg ønsker deg lykke til videre!=)

    Og forresten, jeg vet at flere andre veum ansatte har lest det du skrev… Kanskje det kommer noe godt ut av det:)

  46. on 10 Jun 2008 at 23:40 fr.martinsen

    VeumAnsatt, så godt å høre at flere har lest det.

    fr.martinsen’s last blog post..Steve Jobs holder foredrag


  47. [...] har slått meg når jeg sammenligner Oslo-galehuset mitt med Veum-opplevelsen min: Jeg har vært syk i en rik bydel på Oslo Vest, på et sykehus med nok ressurser, masse ansatte, [...]

  48. on 12 Aug 2008 at 16:30 sq.

    Ja, dette kjenner jeg igjen… Både fra Veum og fra den gang det var avdelinger ved sykehuset Østfold, G1 og G2. Har også flere andre eksempler som er enda mer graverende enn dette. Og det sier vel litt.

    Psykiatrien i Østfold er helt forjævlig, og jeg kan med hånden på hjertet si at selv etter å ha vært frisk i flere år, _sliter_ jeg fremdeles når jeg tenker på episoder fra jeg var innlagt. Heldigvis var det også noen virkelig flotte mennesker innimellom, som hjalp meg å holde motet oppe innimellom da jeg var der… Når de hadde tid (mangel på ressurser…) Disse ansatte er involvert blant flest av pasientene (for å veie opp for den dårlige jobben en del andre gjør??) Det er gjerne de personene som jobber mest, er blide og vennlige, har humor og ser deg rett fram, ikke ovenfra og ned. Tror mange i psykiatrien rett og slett ikke er bevisst på hvilke signaler de gir ut.

    Nå har jeg ikke opplevd noen annen psykiatri enn Østfold-psykiatrien. Men den er, som Virrvarr påpeker, under enhver kritikk.
    De kan bare prise seg lykkelig (eller kan de det?) over at jeg var så utslitt på den tiden at jeg ikke orket å levere inn noen klage.
    Fryktet dessuten dårligere behandling dersom jeg gjorde det, hvis jeg skulle bli innlagt på et senere tidspunkt. Og dette er ikke noe “stakkars meg”, ubegrunnet frykt - jeg har sett hvordan andre pasienter har blitt behandlet etter å ha påpekt kritikkverdige forhold eller -fysj og fy- levert inn klage.
    En gang skjedde det noe som ble fryktelig vanskelig. Jeg fortalte videre episoden som hadde skjedd rett etter innleggelsen, i en telefonsamtale til en i familien. Hvorpå han ringte avdelingen, fikk bekreftet at “ja, det var en litt uheldig episode”. Han kjeftet dem ut, og det skal jeg si jeg merket videre i oppholdet ja.

    Er veldig glad for at du tar opp dette, og at det blir lest. Jeg håper at noen gjør noe. Og jeg håper at jeg aldri, aldri blir så dårlig at jeg blir innlagt igjen.


  49. [...] har opplevd, har blogginnlegget gjerne nådd de jeg ønsker skal endre praksis, som da jeg skrev om forferdelige opplevelser på Veum Psykiatriske sykehus i [...]

  50. on 15 Nov 2008 at 22:19 Trude

    Har lest om de kritikkverdige forholdene på Veum psykiatrisk avdeling. Jeg kjenner ikke Veum, men det er helt tydelig at det burde vært klaget på forholdene. Klagen kan sendes direkte til Fylkeslegen i Fylket. Pasientombudet kan være behjelpelig med klagen.

    Lykke til!

Leave a Reply

Trackback URI | Comments RSS